Gjerrild klint
Kender du det?,  Uncategorized,  Yoga

Migræne

Rigtig mange mennesker lider af migræne og man ved ikke helt, hvorfor migræne opstår. Det det ser ud til, at et anfald kan udløses af mange forskellige faktorer. For nogen er det stress, for andre fødevare, hormonelt eller noget helt fjerde. Jeg har haft migræne i mange år og har gjort mig nogle erfaringer, jeg gerne vil dele.

Jeg håber, ved at dele mine erfaringer, at kunne inspirere andre til at prøve nye veje, der måske kan mindske antallet af anfald eller medvirke til de anfald, der kommer er kortere eller / og mindre smertefulde.

Nyt hoved
“Nyt hoved”

Min migræne

Migræne har desværre været noget, jeg har dealet med siden, jeg var 17 år, og jeg har prøvet en del ting. Migrænen hænger muligvis sammen med et fald fra en hest, hvor jeg efterfølgende fik piskesmæld. Men det er svært helt at fastlægge en udløsende årsag.

I perioder har jeg haft anfald hver anden dag og det er nærmet invaliderende. Nogle af de ting jeg har prøvet, har virket og andre har ikke. Det er først inden for de sidste år, jeg for alvor kan mærke en bedring. Anfaldene kommer kun nogle gange om året nu og nogle gange er de knap så intense. Jeg er selvsagt meget taknemmelig for den udvikling. Hvad fremgangen helt præcis skyldes, kan jeg kun gisne om. En stor livs omlægning og yogaen har nok en stor del af æren.

Jeg har prøvet en del forskellige behandlingsformer og mange af dem har måske skubbet lidt i den rigtige retning, men ingen har været en mirakelkur. Af behandlinger og tiltag jeg har prøvet, kan jeg nævne: Zoneterapi, akupunktur, massage, Body sds, Kranio Sakral terapi, fysioterapi, målrettet træning, healing, special hovedpude m.m.

“Tag dig sammen”

Egentlig er jeg sådan lidt loren ved at skrive om mig og min migræne, for det kan nemt komme til at virke sådan lidt klynk klynk – “Maude går lige i seng”. Denne tanke skyldes, at det er en usynlig lidelse, som er svær at forstå, hvis man ikke har prøvet det. Jeg har oplevet fordomme og ubehagelige kommentarer, der handler om, at det ikke er en rigtig sygdom / lidelse og at det kun er for pylrede kvinder og i øvrigt bare er en dårlig undskyldning.

Men man kan IKKE bare tage to panodil og så går det væk. Og man kan IKKE bare tage sig sammen. Det gør vanvittig ondt, strækker sig over mange timer, nogle gange døgn, man kan kun kravle rundt, da bevægelse forværrer smerten, der er overfølsomhed overfor lys og lugte og det er forbundet med mange opkastninger.

Hvad trigger et anfald:

Jeg har erfaret at forskellige ting kan trigge et anfald og det er selvfølgelig en god viden at have, da det giver mig mulighed for at undgå disse ting eller gøre dem anderledes.

Stress og bekymringer

Stress og bekymringer er en sikker trigger. Er min kalender fuld, går jeg og bekymre mig eller er jeg følelses mæssig presset, ja så er min krop så sød, at den siger fra med en omgang migræne. Kroppen advarer mig gerne inden et anfald og derfor har jeg en mulighed for at få gearet ned. I dag ser jeg det sådan – som min krop, der giver mig en besked. Som et vink med en vognstang – Så slap dog af!

For lidt bevægelse

For lidt bevægelse af min krop i en længere periode er heller ikke et hit. Normalt går jeg en del og dyrker yoga, derfor er det mest et problem, hvis jeg i forvejen er syg og holder sengen.

For lidt og forkert mad

I perioder kan jeg være en en torsk til at huske at få spist. Jeg er vild med mad – lækker mad altså. Men sådan til hverdag og når drengene ikke er hos mig, ja så er det altså nemt at skippe måltider eller springe på noget med begrænset nærigsværdi som slik og kage. Den går bare ikke i længden.

Grønsager
Skønne grønsager – kost er en vigtig faktor for at forebygge migræne

Alkohol

Ja, jeg må jo med skam tilstå, at nu til dags kommer langt de fleste anfald efter en sjov aften med veninderne. Og da jeg næppe får migræne af mine veninder, må det jo være de isterninger, der er i sjusserne…. eller det kunne selvfølgelig også være alkohol. Og nej, det er ikke bare tømmermænd. Det er det til at starte med, men det udvikler sig til et migræne anfald. Selvforskyldt, men stadig ret træls (på jysk).

For meget mobil telefon

At tale i mobil har ingen indvirkning – pyha! Men alt anden aktivitet som sms, Messenger, internet m.m. kan ved overdreven brug udløse et anfald. Jeg vil tror, det handler om, at kroppen befinder sig i en dårlig stilling, øjnene anstrenger sig og måske telefonlyset også har indflydelse.

Hvad virker forbyggende

Mindske bekymringer

Det kan være svært at mindske bekymringer, for de melder sig på banen ganske uindbudt. Men det er muligt at arbejde med det. Meditation virker godt. Simpelthen at lade følelsen fylde hele kroppen og sindet, så følelsen eller tanken kan identificeres. På den måde er det nemmere at forholde sig til en bekymring. Er den reel? Kan jeg gøre noget ved den? Hvad er det værst tænkelige udfald? Og hvor stor er sandsynligheden for, at det værste sker? Og bekymringer løser ikke problemer, de ødelægger kun freden i sindet.

Mindske stress

Jeg skal være skarp på at mærke min krop løbende og det den fortæller om min stress tilstand og jeg skal være god til at planlægge i min kalender. Det er helt okay, at have travlt i en periode, men på et tidspunkt stopper festen og hovedet begynder at sige fra.

Meditation

Meditation virker i det hele taget utrolig godt på hele mig. Både krop og sind. Jeg mediterer næsten hver dag. Som ofte er det en guidet meditation på blot 15 til 20 minutter. Lige at komme ned i kroppen og tjekke tilstanden.

Gå en tur

At gå en tur virker stress hæmmende og dermed forbygger det migræne. Men selve det at bevæge kroppen er essentielt for mit vedkommende for at slippe for migræne anfald. Kan jeg tilmed komme til at gå i skøn natur, er det endnu bedre. Det giver ro i hjerne og hjerte, klare tankerne og der sker bare noget godt med hjernen, når kroppen er i gang.

Smuk natur
Natur

Yoga

Det allerbedste jeg kan gøre for min krop er yoga. Da jeg startede til yoga, erfarede jeg ret hurtigt, hvilken fantastisk effekt det har på min krop og i særlig grad på at forebygge migræne. Især forover-bøjningerne er gode. Det skal være med løs nakke, så hvirvlerne bliver trukket lidt fra hinanden og får mere plads. Desuden lærer yogaen mig en bedre kropsfornemmelse samt at møde min krop med nænsomhed.

Yoga
Yoga og meditation mod migræne

Kropsholdning

Ikke noget med at hænge med hovedet eller lurve med skuldrene. Hovedet skal være placeret oven på rygsøjlen og som en naturlig forlængelse af denne. Et hoved, der hænger eller er skubbet frem over rygsøjlen vejer meget for nakke musklerne. Derfor er forsøger jeg at være meget opmærksom på min kropsholdning. Især, når jeg sidder ned. Det er næsten blevet en vane jævnligt at tjekke op på holdningen. Er der noget der hænger…….

Sund livsstil

Så skal jeg selvfølgelig huske at sove, drikke (vand ;-), spise regelmæssigt og forholdsvist sundt. Der sker noget underligt med min sultfornemmelse lige inden et anfald. Jeg bliver SÅ sulten. Er der mon andre, der oplever det?

Hvad virker under et anfald

Imigran næsespray

Ja, så ligetil og usexet – hardcore medicin. Det smarte ved næsespray er, at man kan tage det, selvom man har kvalme. Det skal times, hvornår det skal tages. Jeg er nød til at vente til, anfaldet er godt i gang. Andre skal tage det inden anfaldet for alvor ruller. Man må prøve sig frem.

Omgivelserne

Ro, mørke og behagelig temperatur, det vil sige køligt.

Vejtrækning

Fokus på vejrtrækningen. Dybe indåndinger og sende kærlige tanker til det stakkels hoved, der har så ondt. Ikke noget med at skælde hovedet ud og tænke “dumme migræne”. Tal altid nænsomt og kærligt til kroppen. Jeg øver mig. I mindfulness bruger man vejrtrækningen rigtig meget blandt andet i forbindelse med smerter. Desværre fjerner det ikke mine smerter, men det kan gøre det nemmere at udholde dem.

Isterninger

Et migræne anfald kan vare ret lang tid uden vådt eller tørt (pga. kvalme og opkast) derfor er isterninger virkelig en life-saver i sådan en situation. Det er det eneste, jeg kan indtage og først i slutningen af et anfald.

Ligge stilling

Det er vigtigt at være opmærksomhed på kroppens stillingen. Det er helt afgørende, at jeg ligger lige med min nakke. Fold puden, så den støtter godt. En dårlig stilling kan faktisk forværre smerten.

Brusebad

Når kroppen kan bevæge sig ud af sengen igen er et brusebad helt fantastisk.

Yoga og frisk luft

Meget blid og langsom yoga og frisk luft en god måde at komme tilbage til normal igen. Det er først en mulighed, når migrænen er ved at være ovre. Dog kan jeg forsøge at løsne nakken ved at lade hovedet hænge løst nedad med lang lige nakke.

Alt i alt

Konklusionen er, at for mig har det handlet rigtigt meget om at lære at lytte til min krop og passe på mig selv både fysisk og mentalt. Og heldigvis er de fleste for ikke at sige alle de forebyggende tiltag sunde og gode også for andet end at undgå migræne.

Jeg ved at nogen har prøvet ovenstående og mere til og det har ingen forskel gjort. Desværre er der ikke en entydig løsning og for nogen er det et livsvilkår. Skal der siges noget positivt må det være at det meget ofte går over, når man bliver ældre….

Håber nogle af mine erfaringer kan hjælpe dig eller måske inspire dig til noget helt andet.

Del endelig, hvis du har noget, der virker for dig eller måske nogle tanker om migræne som en tabubelagt lidelse.

hovedpineforeningens hjemmeside kan du læse mere om migræne.

Følg By Schlagelberger på facebook og instagram

By Schlagelberger blogger om yoga – læs med lige her.

Natur er godt for sjælen
At færdes i naturen virker stress dæmpende

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.